onsdag 4. juni 2014

Hestene,våre sommergjester!


Før hadde me sauer, men nå låner me bort beitene våre til hester.
Disse fire har vert hos oss i mange år, så føler at eg kjenner dei litt.
Så viss eg vil klappe å kose, går eg helst til disse. Dessuten må me gå inn til de for å bade eller bruke båten vår.

Det er islandshester, eg vet ikkje det riktige navnet på alle så da finner eg bare på navn, gjerne nye tullenavn vær gang ;-)

Først er det svartkviten, som eg også kaller for Tussi, er litt forsiktig å vimsete.
Moni , den brune med måne i panna, det er det ordentlige navnet hans.
Kålsvartur,  som nokk var svartere som nyfødt, da han fikk navnet sitt.
(han kaller eg for svarten).
Bakerst morgodhjarta, eller Josefine , mor til svarten. (det er mitt tulle påfunn ).

Stort sett bryr dei seg ikkje om oss, bare beiter i vei, og koser seg.
Men dukker eigerene opp er det ei glad knegging, og da kommer dei løpende i ein fart. Godt å se egentlig .

Greit at dei ikkje er så interessert i oss , for noen ganger har me besøk som er litt redd for dei, og da er det greit at, dei ikkje kommer styrtende, viss me skal bruke båten, se på runene me har i fjellet der nede , eller ned til vannet for å bade.

Moni,

Mor og sønn, Svarten til høyre.
Lillegutt, har blitt størst i flokken. Dei er store til å være Islandshester alle disse. Svarten har blitt flokkens leder.

Svarten, har blitt litt brun ;-)

Runene, viss noen er interessert.
Korset, runealfabetet, og Det var Finn og Olav, som rista dissa runer.

Finn og Olav var her;-)

En teori sier at dette var ein høytidelig anledning.
Mulig Finn og Olav delte gården, Det skal finnes runer et sted til på gården, omtalt i et brev fra 1800, men hvor dei er har blitt glømt, gjett om svigerfar osv, har lett etter dei da. (selvfølgelig kan dei jo ha blitt slitt bort av tidens tann).


 Korset, Svigerfar leter etter dette andre steder også,
Har funnet det På Bømlo, Moster gamle kirke. Røldal stavkirke, og i Irland og skottland.

oppe med huset har me fire Islandshester til, to gråskimlete. To brungrå.

Disse er små, og slanke syns nå eg. Sikkert akkurat sånn dei skal være. for Tina driver med Islandshestoppdrett i verdensklasse.


I fjor sommer hadde me først 8 her oppe med husene. Husker dei brøyt seg ut av gjerde 1 gang, mens Tina og Oda var i Berlin.

Heldigvis fikk me hjelp til å fange dei inn igjen.

Seinere hadde me hopper og føll her, det syns eg var kjempekoselig.
Nå såg eg hestehengeren utenfor, så da kom dei sikkert med flere.

Hadde egentlig ikkje tenkt å skrive så mye om hestene siden dei ikkje er våre.
Ha ein fin dag, nå vil eg ut å kikke, kom det flere mon tru?








4 kommentarer:

  1. Hester på beite er koselig. Det får meg til å tenke på barndommens somre da vi gikk på tur til hestene hver ettermiddag. De var på ett beite rett ovenfor oss. Det var stas å klappe dem og fore dem med kvister med blader på over gjerdet.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  2. Tusen takk Mira, så herlige hester og deilig teksten med Tina og Oda og fantastiske bilder til hest. Skjønn dyrer.
    Ha glad med hestene og vakker juni... hilsen og klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Koselig med hester i nærheten. Det hadde vi også før. Det var litt av en planteøkt du skrev om på bloggen min. :) Her har det regnet veldig godt i dag. Det trengtes for jeg har vannet mye i hagen allerede denne sesongen.

    SvarSlett
  4. Koselig med feriebesøk av hester, vakre dyr! Og islandshester er jo akkurat passe store.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett