onsdag 26. mai 2010

"Der runer rissas for vår skyld?"



For ca 800 år siden satt Finn og Olav her og rissa inn disse runer! Først rissa de et kors, så runealfabetet og navna sine.

Mulig de gjorde ein viktig avtale, (deling av gården kanskje?).

I dag kommer det ein skoleklasse for å se. Sola skinner. Håper de får ein fin tur!

Korset har de "kopiert" og bruker fremst i prosesjonen i kirka .

I dag spilte de" öppna lanskap" med Ulf Lundell på radioen. Eg syns den er så fin! Passer så godt her.

(Då binder jag en krans av løv, ock lägger den vid närmste sten där runor ristas får vår skuld nån gång for lenge sen. Ulf Lundell ;)

Håper dere får ein fin dag også! Miraklem.

13 kommentarer:

  1. Ulf Lundells Øppna Landskap er nydelig.
    800 år gamle runer,...oi, spennende å ha i nærområdet.

    Ønsker deg en fin onsdag
    klem Tove

    SvarSlett
  2. Wow, det var utrolig godt bevarte runer, Mira; fascinerende. Sangen er nydelig og det er godt å bo i åpent landskap - luftig og fint, passer her jeg bor også...næra havet. Ha en fin dag. Klem

    SvarSlett
  3. Så stilig med de runene:) Jeg har faktisk lært meg runealfabetet, men det er så mange ulike typer runer at jeg klarer ikke å lese runer likevel. Det er så spennende med historie.

    Jeg blir nok en smule misunnelig når jeg ser liljekonvallene der nede. Her vokser de ikke villt, og de har akkurat begynt å spire i blomsterbedet.. Men, men, sola skinner av og til her i nord også ;o)

    Hilsen Jorunn

    SvarSlett
  4. Det er spennende med gamle sporene rundt forbi. Disse runene har jeg hørt snakk om så lenge jeg kan huske, men har faktisk aldri fått,surra meg ned får å se de. :-) Skjems litt... Noen ting er liksom bare for nærme på en merkelig måte...

    Må forresten si at jeg beundrer lammene deres hver gang jeg kjører forbi. (Når de er ute da.) De er bare sååå skjønne!

    Ha en fin dag. :-)

    SvarSlett
  5. Har alltid vært fasinert av runer,det er såå spennende å se slike bilder. :)Klems.

    SvarSlett
  6. Så spennende det må være å ha slike ting rundt seg.

    Bildene var virkelig flotte, og lignende kors har jeg sett brukt i kirken.

    Klem

    SvarSlett
  7. hei Mira.
    åå så nydelig dette er,tenk så gammelt å like fint,ønsker deg en herlig kveld,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  8. Dejlige Ulf Lundell og dejlige mindelser om vor fælles nordiske historie!
    Tak for et fint indlæg, Mira!

    Klem Helle:))

    SvarSlett
  9. Så spennende med slike gamle spor, så godt bevarte. Tenk så varige spor Finn og Olav satte etter seg...Fasinerende!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  10. Kult med runer!!! til høsten skal jeg på kurs i og sy vikingdrakt til meg selv. Gleder meg!!!! Ha det godt, vennen!!!! klemz Grethe

    SvarSlett
  11. Jeg kommer fra et lite sted på nordvestlandet, og der er det mange steder med runer. Artig å se på, og heldigvis tatt godt vare på.

    Ønsker deg en fortsatt fin uke.

    SvarSlett
  12. Så tøft med de runene da. Artig. Vi har liljekonvaller på hytta. det gir så god lukt når vi går forbi.
    Klem

    SvarSlett
  13. Du har helt rett ikke runer, men hellristninger på hjemstedet mitt i Sunnfjord. Fulgte visst ikke helt med i timen,,,....

    Ønsker deg en strålende og solfyllt helg, klem.

    SvarSlett