fredag 1. juli 2011

Nå er det sommer i min hage!

For det er nå dei historiske rosene mine blomstrer!

Samler litt på gamle rotekte roser, mest stas er det når eg kan få tak i ei rot fra ein gammel hage!

De er hardføre, og klarer seg godt på den tørre sandjorda me har her.
De mere moderne rosene gav eg opp, etter den tørre sommeren me hadde i fjor!
Rykka de opp å kasta dei. Ikkje syns eg de passer inn her heller.

Louise Odier buskrose.

Lavendel.
Denne har eg fått fra Trondheim, der kalte de den for "Molderosa" siden den var henta derifra!

Når eg gir den videre heter den da Grimstadrosa, eller Trondheimsrosa ? Ler.

Vet at det er ei anna rose som heter Molderosa, så det heter den vertfall ikkje!
Den har Massevis av torner, ikkje kjekk å luke under! Lett fylte store blomster som lukter godt. Kjempestor busk, som sprer seg. Om den får lov.



Noen som kjenner den igjen? Eller vet navnet på den,?
Da hadde eg blitt glad, om du fortalte det til meg!







Det blomstrer alle steder nå! Det er bare å " snuse" å nyte, med alle sanser.
(Å luke, lass på lass, klippe plener, å stå i ler, Passe regn og gjødsel får alt til å vokse;-)



Ønsker deg ei superfin Juli! God helg!
Håper på noen fine soldager nå!

"Miraklem".

16 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig blomsterprakt hos dig! Man får passa på att njuta. Mina pioner har gett mig den första rikliga blommorna sen jag planterade dem för 4 år sedan. Njut helgen!
    kram Pia

    SvarSlett
  2. Så mye flotte blomster du har i Hagen din!!! Her er det kø alt noen potter ute i år.. Regnet gjør at jeg ikke har så veldig lyst til å plante så mye! Må vel satse på stauder! :0) som sneglene ikke liker..
    Ha en flott helg med varme åog kanskje litt sol hvis man er heldig!
    Klem fra odin

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder fra hagen din, så mange flotte blomster du har!!
    God helg :)

    SvarSlett
  4. Å, så vakkert det er hos deg. Selv orker jeg ikke så mye i hagen for tiden, så her er det stort sett liljer og andre bladvekster som klarer seg selv. Men jeg liker det også. Ha nydelige dager. Klem :O)

    SvarSlett
  5. har ikke peiling på rosenavn og sorter, men disse var nå bare utrolig vakre! *♥*

    SvarSlett
  6. Så herlig du har det i hagen din. Vakker roseblomstring. Jeg tror også jeg må gå over til rotekte roser. Mange av disse som er podet dør også begynner villrosa å vokse i stede. Aner ikke hva denne rosa kan hete. God helg. Klem Merethe

    SvarSlett
  7. Så flotte sommerlige bilder hos deg....nydelige blomster

    En fin helg ønskes deg

    Klem

    SvarSlett
  8. For en nydelig hage, med flott blomstring. Det er en egen sjarm med de gamle rosene, som de fleste moderne roser mangler. Jeg forsøker å velge sorter med omhu her også. Det er viktig at de står i stil både med resten av rosene, huset og hagen. Her har en del frosset ned i vinter, kjedelig, men sånn er det nå en gang når man dyrker roser. De historiske klarer seg definitivt best.
    Skulle gjerne hulpet deg med din ukjente rose, men må nok melde pass. Legg inn et par bilder på hagegal, så er det mulig du får hjelp :)

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  9. For en nydelig hage da,det ser veldig
    herlig og landlig ut der du bor. Den
    rosa ligna på nyperose,men det er sikkert
    ikke det?
    Klem Mette.

    SvarSlett
  10. Noe så nydelig. Her var det praktfullt.

    Jeg tror ihvertfall jeg vil kalle deg Mirarose. Det er virkelig godt ment, så jeg håper du godtar det.

    Klem

    SvarSlett
  11. Oj for en drømmehage, fantastisk nydelig...du er kjempe dyktig!

    Pusler litt i hagen jeg også, men kan ikke måles med din blomsterflor...herlig!

    Karna

    SvarSlett
  12. Vakker hage!

    Er ikkje god på namn..

    -god sommar-

    SvarSlett
  13. Hei :-)

    Så flotte roser :-) Og nydleig hage :-)

    Ønsker deg en solfyllt og fin uke :-)

    Klem

    SvarSlett
  14. Så mange fine roser du har :-) jeg har så lyst til å lage en rosehage på landstedet, for jeg innbiller meg at de greier seg litt selv - jeg er jo ikke der hele tida for å passe på...

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  15. Så vakkert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! her blømer ingenting, det rotnar på rot i år...so ein kunne grina..men da kan me ikkje for da gjer da enda våtare :)

    Klem!

    SvarSlett
  16. Det er hel nydelig i hagen din nå, og rotnorske roser er kjempeflott det! Selv ønsker jeg meg Hurdalsrose - må jeg til Hurdal da?!! Heldig vis er ikke det så langt unna, i så fall!

    Ønsker deg en fortsatt fin juli!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett