fredag 23. september 2011

Fin fredag!



Nicolai! Er navnet på denne Pelargoniumen.
Den er den eineste eg har med guttenavn. Skjønt alle pelargonier blei kalt prinser på vestlandet!

Har du hørt noen si,, Se den fine prinsen min ! Om disse plantene?


Nicolai har heilt lys, lys rosa blomster og er min favoritt "Prins".

Har du ein favoritt Prins, eller plante?


Bestefar het forresten Olai. Han spilte et brettspill med pinner. Du starter med et brett fult av pinner! Så skal du hoppe over ein pinne for å ta vekk ein pinne!
Da trenger du et tomt hull.

Til slutt skulle du ha ein pinne igjen på brettet. Noen som skjønner hva eg meiner? Skulle gjerne hatt eit sånn spill!
Husker du det? skulle gjerne sett et bilde, reglene husker du dei? Hjelp meg da!


Gøy at så mange vil være med på min Gi- bort!
Stikker innom dere også! Så fine blogger dere har!

GOD HELG! Ønskes deg! Klem,






10 kommentarer:

  1. Å for en nydelig prins:)
    Pussig, nå er pellitsene på sitt fineste:)
    Må nok ta meg en tur ut og redde de inn i varmen, håper de ikke har fått seg en knekk, for i natt blåste det gamle trollkjærringer;)
    Ønsker deg også en god helg, klem Hanne

    SvarSlett
  2. Nydelig prins med nydelig navn.
    Navnet Olai som bestefaren din het, er jo på full fart tilbake...
    Pinnespillet har jeg hørt om, men vet ikke hvor du kan få tak i det.
    Ha en flott helg.
    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Nydlege blomster som brukte å stå bak lette blondegardiner i kvitmala vinduskarmar hos Torabesta. Når eg let att augo kan eg mane fram lukta av blomstrane og sommaren......

    Ha ei flott helg og klem frå jannetove

    SvarSlett
  4. Hei.Kjempe nydelig blomst kjempe nydelig navn.Koselig at din bestefar het det samme.Har aldig hørt om det spille.Nydelige bilder.Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  5. Dette spillet kjenner jeg godt til! Det ser omtrent slik ut:

    ...
    ...
    ...
    .........
    .........
    .........
    ...
    ...
    ...

    Hullet i midten skal være tomt de andre fylles med f.eks. fyrstikker eller noe annet. Som du sier så skal man hoppe over en pinne og fjerne den. Til slutt skal det stå en pinne igjen i midten. Husker min gamle onkel hadde laget denne på/av et firkantet trestykke og boret hull til "brikkene". Var kanskje litt vanskelig å skjønne dette, men er det noe du lurer på så skal jeg forsøke å hjelpe deg.
    God søndag og lykke til.
    Hilsen Berit

    SvarSlett
  6. Ops - dette ble feil! Du ser bare den ene halvdelen. Venstresiden er lik høyresiden selvfølgelig!
    Prøver igjen.

    SvarSlett
  7. Ja!Tusen takk skal du ha! Det er dette spillet eg meiner!
    Har lyst til å lage det!

    Vet ikkje om eg skjønte alt, men dette var et godt utgangspunkt. Hvor skal ein begynne å "hoppe over? Går ut fra at ein starter med ein pinne mindre enn det er hull?

    Syns brettet ligner litt på brettspillet mølle? Det var min mamma så flink til.

    Klem fra Mira.

    SvarSlett
  8. Tror jeg mener hvordan spill du mener :-) jeg fant ei nettside med to spill (og forklaringer) - sistemann på brettet eller den vanskelige pinnen. http://www.svolvar.gs.nl.no/prosjekter/tresloyd/tresloyd.html Du må scrolle litt nedover.

    Nydelig plante!

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  9. Jeg bor på vestlandet, men har aldri hørt det uttrykket om den. Men nyydelig er hvertfall Nicolai:)
    Klem fra Katrine

    SvarSlett
  10. http://www.dehapefulle.no/index.php?main_page=product_info&products_id=879

    SvarSlett