fredag 19. november 2010

Fy pusen, \ flinke pus?



Snille gode vakre Noah min!

Nei nå skal dere høre!

I går når eg var ute etter et vea fang, Da ser eg Noah som et lyn, ut fra Lavendelbuskene og fram til fuglefrø-automaten-- hopper 1 meter opp i lufta snur seg i lufta , og så piler han forbi meg og rett inn til mat-skåla. Med ei stakkars lita kjøttmeis i munnen.

Ka skal eg gjere nå? Flinke pusen liksom? Her kjøper eg fuglemat, og så tror pus det bare er å forsyne seg? Makan! (ja, solsikkefrø kan han jo gjerne få, det var ikkje det eg meinte ha - ha;)

Eg gikk for ein middelvei for pus er vel flink han?

Flinke pusen! Få se ka du har!
Dermed tok eg kjøttmeisa i fra han-- ville sleppe den fri.

Kjøttmeisa kom seg fri, fløy rett i kjøkkenvinduet, og Noah etter som ei kule så jord og blomsterpotter flaksa.

Fikk tak i katten, putta han inn i stova,, og lukka døra! Var det dårlig gjort eller?
Å ja! pus syns sikkert det!" Neste gang han skaffer oss middagsmat vil han nok ikkje dele"!

Kjøttmeisa stakkars låg forskremt i jord\blomsterpottehauen.
Så fikk den friheten tilbake , forskremt og såra.

Håper det går bra med den!

Å ja! eg gir fuglene mat. Syns de er så skjønne! Men er det ein god eller dårlig ide når pus lurer i buskene? (godt han ligger inne å sover mesteparten av tia;)

I dag blåser det kaldt her! Best å kose seg inne.
God fredag da dere som er innom! Eg hadde planer om et innlegg med et snev av jul. for nå nermer det seg advent! Miraklem til dere.

Ti fugler på taket er bedre enn, ein i handa!

13 kommentarer:

  1. Hei Mira.

    He he he... jeg må nesten le for jeg har gjort akkurat det samme som deg når pus har kommet med "fangst" som han ikke har tatt livet av enda. Det har vært både fugl, og mus...
    Jeg har også rost ham for "fangsten", men nå tror jeg han har skjønt at matmor syns det er ekkelt for han kommer ikke med de levende lengre og viser fram.

    Jeg har 2 "hus"til fuglene utenfor stuevinduet, og når pus er inne sitter han i stuevinduet og følger med. Så når han vil ut bråker jeg litt ekstra med dørhåndtaket så fuglene skal fly sin vei.... hi hi hi

    Ønsker seg en flott dag.

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  2. hvem har ikke gjort det samme som deg !
    Men fuglene må jo få mat - og katten også ....

    SvarSlett
  3. Hei hei,
    nei, neste gang vil han gjerne ikkje dele :))
    Men utrolig fin er han iallefall!

    Så koselig i kjøkkenvinduet ditt :))
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei.Liker ikke jeg heller når katta tar ful.Men der er jo instikkte til katta medfødt med jakt for å få mat.Ikke enkelt.Prøver å være streng når jeg ser det men ikke så mye hjelp i det.Nydelig kattepus du har.Nydelig i vinduet ditt.Ønsker deg og pus en riktig fin helg.Masse klemmer fra Bodil.

    SvarSlett
  5. hei på deg vennen.
    vet du ...akkurat sånn gjør jeg å, stakkars fuglen tenker jeg å,
    du gjorde det rett..
    ønsker deg en nydelig helg,
    nydelig katt du har, elsker katter jeg..
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. klem til deg som fuglereddar..
    men katten er vel eigentleg eit aldri så lite rovdyr og handlar på innstinkt vil eg tru..

    vakker katt, er diverre allergisk..

    flott helg til deg og dine
    :-) frå meg

    SvarSlett
  8. Kjenner igjen denne:)
    Jeg har reddet både mus og fugl fra kattegapet:)
    Og heldigvis sover de inne det meste av døgnet på denne tiden av året.
    Ønsker deg en nydelig helg, klem Hanne

    SvarSlett
  9. Jeg fikk meg en god latter, for du beskriver situasjonen så levende, at jeg kunne se det hele for meg.

    Godt at fuglen overlevde, og jeg synes ikke Noah fikk for streng straff. Han trives jo i stua.

    Jeg gir også småfuglene mat. Det er så koselig å se når de spiser med stor fornøyelse.

    Klem

    SvarSlett
  10. Det var litt av en kattehistorie.. har aldri hatt katt, bare hund. Så vi slipper heldigvis unna det der.. Godt du fikk befridd den stakkars kjøttmeisen! Pusen er jo veldig søt, da. :)

    PS: det er ikke et pepperkakejuletre. ;)

    SvarSlett
  11. Oj oj oj!!! Det der er min store skrekk!
    Jeg ha funnet store kråker som ligger stive på dørmatten vår, og gigantiske døde rotter under bordet. Men den gamle jegeren vår som ble over 15 år er ikke lenger med oss. Nå har vi bare en pus igjen. Men det er en Hellig Birma, og han fanger heldigvis bare møll og fluer:)

    Nydelig katt du har!

    SvarSlett
  12. Nydelig katt du har! Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, katten gjør jo jobben sin og vil stolt vise deg fangsten.
    Her er det også surt i dag, vi har fått et par cm nysnø så får nesten litt førjulsstemmning i dag.

    Ha en fin søndag!
    Klem T

    SvarSlett
  13. Hadde gjort akkurat det samme som deg !!! Jeg sprengforer katten vår,for at hun ikke skal bli fristet til å ta småfuglene.....men har en anelse om at dem er lystmordere,mett eller ei !! Det er nok litt svinn,borte hos naboen vår,tror jeg.... Takk for koselig historie,uansett.....og du har en nydelig pus :) Klem fra meg.

    SvarSlett