søndag 15. august 2010

Blikkfat fra 1800?

Fra "ukebladet Familien" Nr. 16 3. August 2009.


Gjert Kristiansen skriver dette om et fat han eier.


Og dette er mitt funn! Fatet er 80x 61 cm. altså ganske stort.
Men ka skal eg gjøre med det? Tanken min var å pusse vekk løs rust og spraye det med sink! Eller sølv , eventuelt eggehvit? Og så bruke det til serveringsfat i hagen.

Men burde eg heller ha det svart tro, mere originalt det? La det være som det er? Få noen, men hvem da? til å restaurere det på ordentlig vis? (Det er noe dekor på det men det visses dårlig på bildet).

Det er jo dessverre ødelagt , så eg kan vel ikkje ødelegge mere her vel?

Ka synest du? Er takknemlig for innspill! Ønsker deg ein fin søndag! Me skal grille og kose oss i sola. Klem,

13 kommentarer:

  1. Jeg sitter bare og gaper, kjenner jeg.
    Har ikke peiling. Noe må få bort rusten og stoppe at det ruster mer, i allfall. For om det blir et hull i det du har utenpå, så kommer det vann inn og rusten fortsetter under...
    Lykke til med fatet, håper noen har erfaring med slikt!

    SvarSlett
  2. Nydelig form på fatet! Jeg ville nok prøvd å fått bort rusten - og så sprayet det - selv om det er gammelt!!! ;-)
    Håper du får fatet slik du ønsker - lykke til!!!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  3. for et flott funn ! Gjorde et liknende funn på et loppemarked, men mitt var malt oransje med husmaling. Jeg malte mitt sort og rukte sjablonger til gullmalingen :-)

    Jeg tror det viktigste er at du stopper rusten. Hvitt hadde sikkert blitt kjempelekkert også. det finnes maling på jenhandelen som stopper rust :-)

    Lykke til !

    Ønsker deg en fin søndag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  4. SÅ spennende. Enig med dem over. Stopp rusten først. Jeg ser for meg et hvitt fat med noe sort pynt i midten. Du kan jo bruke sjablonger for å få det til. Sølv synes jeg er fint, men jeg synes kanskje ikke den sølvsprayen du får på boks er så fin. Den blir på en måte ikke blank nok om du skjønner? Men uansett hva du gjør blir det spennende å se hva det ender som. Lykke til!

    Klem, Monica

    SvarSlett
  5. Hmmm, ikke godt å si hva du skal gjøre. Tror jeg først og fremst hadde fått stoppet rusten, og så lakkert det med blank lakk. Det var jo ganske så sjarmerende slik det var, eventuellt sprayet det hvitt. Lykke til i alle fall.
    KLæmmer Susanne

    SvarSlett
  6. Alldeles nydelig form, men den rusten må du vel få bort på et vis. Uansett hva du gjør - det blir sikkert flott, gleder meg til å se resultatet.. :)

    SvarSlett
  7. Nydelig fat, tror ikke jeg ville ha gjort noe med dette...men du har vel ei plan, fint blir det uansett kan jeg tenke meg:)
    Håper rosen roter seg nå da, hvis ikke får du ei ny:)
    Gleder meg til den jeg får med deg:)
    Ønsker deg en nydelig uke, klem Hanne

    SvarSlett
  8. Hei!
    Takk, Mira, for nytt dialektord!
    Nå skal jeg se om det er noe jeg trenger å vøle i hagen!

    SvarSlett
  9. Det er jo veldig tøft slik det er også, men det er vel ingen tvil om at "helsa" til fatet står i fare hvis du ikke stopper rusten.
    Jeg ville nok kanskje hatt det kremhvitt og brukt sjablonger til å lage dekor...Skrift eller motiv...MEN jeg er neimen ikke sikker! Svart blir helt sikkert "gør-tøft" det også! :)
    Ikke lett! Men lykke til!

    Klem
    June
    Nostalgi & Skriverier

    SvarSlett
  10. Jeg ser at det har kommet mange flotte kommentarer allerede, men jeg må ihvertfall få sagt at rusten må stoppes.

    Tror jeg må i tenkeboksen før jeg våger meg på fargevalg.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  11. Synes både fasongen og patinaen på fatet er nydelig.

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Ups... Glemte å logge meg ut... Holder på å lage en blogg for noen andre. ;-)

    Men altså...

    Kan man ikke bruke bengalakk rett på rust, og stoppe utviklingen med det? Da kan du jo isåfall lakke det i hvilken som helst farge med det... Er ikke helt sikker altså, så hør med fagfolk før du stoler på det jeg sier. ;-) Tror det hadde vært fint hvitt men en sjablong sprayet med sølv/sink spray. :-)

    SvarSlett