onsdag 24. mars 2010

Påskekake!

Appelsinkake med sjokolade!

150 gram margarin el smør
finrevet skall av 1/2 appelsin
2 ss presset appelsin juice
50 gram (1/2 plate) finkakket kokesjokolade
50 gram hakkede nøtter eller mandler.
3 store egg (gjerne romtempererte).
2 dl sukker
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver. (Eg plusser på med 1ts vaniljesukker, og denne gangen dobla eg oppskrifta. Steikte den i langpanne).

Sett steikeovnen på 175 grader.
Pensle ei springform (ca 24 cm i diameter) eller spenn fast et stykke bakepapir i bunnen og smør kantene.
Smelt margarin eller smør og sett til avkjøling. Bland appelsinsaft og skall. Bland det tørre. visp egg og sukker til stiv eggedosis. vend inn smøret og det tørre til ei jevn røre. Hell det i forma. stek kaka på nederste rille i 40-50 minutter, til gjennomstekt. Avkjøl kaka i forma over rist.




Glasur!
2 dl melis
2 ss presset appelsinsaft
finrevet skall av 1/2 appelsin, 50 gram nøtter eller mandler. (Ops, det var her mandlene skulle vært, men hos meg havna dei i røra, og kaka blei god. Det er mulig å velge da. kake med mandler i røra eller på toppen. Eventuelt begge steder).

Rør melis sammen med appelsinsaft og skall, til ein tykk glasur. Hell den over kald kake på fat. Dryss nøtter / mandler over like før glasuren stivner. La kaka stå kjølig fram til servering.


Eg dryssa Appelsin strøssel fra Freia på mi kake. Dobbel oppskrift med vaniljekrem i midten. Her i huset var det mannen min som likte den best.

Serviset er merket New hall Handley, Staffordshire England. Det har eg kjøpt på bruktbutikken. 560 kr. for 12 tallerker, 11 kopper, 8 eggeglass, to mugger, krukke med lokk, og et ovalt fat. Syns det er så vårlig og fint...

Så vil eg takke for at dere er så snille, og flinke til å legge gjen kommentarer. Eg har vert uten nett i det siste, og været dårlig til å besøke dere tilbake. Håper dere har det fint! Klem,

15 kommentarer:

  1. Heisann :-)

    regner med denne er fullstendig kalorifri??? ;-))

    Klem, Frøydis

    SvarSlett
  2. Nam....
    Denne så virkelig god ut, Mira!

    Det serviset var helt vidunderlig.
    Der har du gjort et kupp!

    Ha en fin dag
    Klem Tove

    SvarSlett
  3. Den så god ut! Nydelig servise du har dekket med og.

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  4. Kjempefint servise. Kaka så også god ut! :-)

    SvarSlett
  5. Jeg falt loddrett for serviset ditt jeg da..... Kaka må jeg holde meg unna.....
    Klem :O)

    SvarSlett
  6. Kan du sende over et kakestykke? Mmmmm

    Serviset ditt falt jeg helt i staver over. Noe så lekkert.

    Klem

    SvarSlett
  7. Heia!
    Takk for hilsen på siden min! Har vært så fraværende fra blogglandia for tiden at det er nesten en skam! :) De vinkassene er det bare å stikke innom å spørre etter. De blir kastet om noen ikke vil ha de. Hadde det ikke vært for at du bor så langt unna kunne jeg jo ha hamstret noen til deg, vettu!
    Mmmm... Appelsin og sjokolade er den perfekte kombinasjon! Det sevicet skulle jeg gjerne ha slått kloa i selv! Nyyyydelig!
    Ha en herlig dag!
    Klem fra Janette

    SvarSlett
  8. Æhden så kjempegod ut :-) skikkelig påskekake :-) den må prøves! takk for at du deler :-) Og tusen takk for omtanken ang hunden vår...Setter stor pris på det!

    Ha en flott torsdag :-)

    Klem

    SvarSlett
  9. mmmm den så god ut!!

    Takk for gratulasjon, og formen kommer seg heldigvis ja:)

    Ha en kjempefin helg!

    Klem

    SvarSlett
  10. Takk for hilsen i Hobbybloggen min Mira!

    Nydelig blogg du har! Og denne kaka så Nammis ut :D

    Ønsker deg ei flott Påske!

    SvarSlett
  11. Hei. Takk for besøk og kommentar hos meg. Første gang jeg er på besøk hos deg, og i morges har jeg kost meg med å lese i bloggen din. Denne kaka så forresten veldig god ut. Blanding av sjokolade og appelsin er nydelig. Ønsker deg en riktig god helg!

    SvarSlett
  12. Den kaka ser såå god ut, takk for oppskriften- den har jeg tenkt å prøve meg på. Kjempefint service- synes du gjorde et godt kjøp der ja. Kaken smaker jo ikke akkurat dårligere når den blir servert på så fine fat;) God påske til deg også;)

    SvarSlett
  13. Så delig med kake :)
    Og for et vakkert servise du har! Kjempefint. Ser gammelt og erverdig ut.

    Ønsker deg en fin påske. Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  14. Det ser godt ut!
    Og saa nydelig servise!!

    Ha en fin paaske, klem fra Liza

    SvarSlett
  15. WOW her var det mye lekkert både for sjel, sinn og mage. Herlig innlegg. Ønsker deg en riktig så fin påske :0)

    SvarSlett