fredag 20. november 2009

Bestemors Singer, og litt barndomsminner.


Husker godt min farmor, ho var ei driftig dame. alltid på farten med noe som skulle gjøres. ute på gården eller inne i huset. Dette er hennes symaskin. Den har vert i flittig bruk. Pappa har fortalt meg at det var hans oldemor som kjøpte den brukt.
Min tippoldermor altså. Husker godt at me måtte låne denne av bestemor for å sy ny kalesje til båten, og når me ville sy skinn og sånne grove ting. For da dugde ikkje mammas Singer, Da brakk bare nåla.
Nå står symaskinen her hos meg! Den står på stas i ståva mi. Er så glad for at pappa og mamma bestemte at eg kunne få den.Det kvite kroskapet mitt som eg har vist dere før, var ei bryllypsgave til mine besteforeldre når dei gifta seg. (1. Juli 1925,på farfars 30 års-dag.). Eg vet hvem som laga det også, det var ein husmann under gården --------. Ein nabo gård til vår gård sier ikkje meir. Min søster har kjøpt den husmannsplassen og bruker stedet som hytte...Husker at me var på epleslang der, når eg var liten.( Lille Mira var med større brødre på mang ein rampestrek ja.). Ikkje fordi me ikkje hadde rikelikt med frukt heime. Me hadde fleire jorder fulle av frukttrær.Eple, pære ,plommer. Og mange bærbusker av ymse slag. Det var bare det at det var så spennende om me klarte å rappe litt frukt uten å bli tatt. Lure oss gjennom skogen i mørke natta, og ta ett eple eller fem, teit? Ja da.Men spennende nok for oss. Ein gang blei me nesten tatt, han kom ut og kjefta, men såg ikkje kim me var heldigvis. Han var så redd for at me skulle brekke greiner på frukttrærne.. Huff!

Seinere var eg med ungene på -------- på besøk der, fikk komme inn,og fikk boller og saft. Dei var så glad for besøk og tok godt i mot oss. ( Nå eigde dei stedet selv altså, ikkje husmenn lenger). Var eg flau over å ha vert på slang hos så snille folk? JA!...

Nå rota eg meg visst litt vekk. He he. Skulle skrive om bestemor! Ho hadde sine utrykk, husker ho pleide å slå seg på låra å si Å gabb og gabb! Når det var noe.

Ho pleide også å si til oss barna at me måtte gå til Marajotto itte veabør! Det var bare noe ho fant på, ho meinte vist at me måtte finne på noe, ta til med noe nyttig tenker eg. Ein gang blei det leiteaksjon etter min søster og bror, fordi dei hadde tatt ho på allvår å lagt i vei. Dei blei funne på andre sio av øya, og dei skulle til Marajotto etter ved ja.. Mye rart . Får bare slutte før eg roter meg vekk igjen. Mange rare barndomsminner . ..Vil bare ønske dere ei fin helg!

19 kommentarer:

  1. Åhh - nå dukket det opp mange gode koselige minner. Slik så den symaskinen ut som jeg fikk lov til å prøve meg på i min barndom og ungdom. Det ble ganske mye fint laget av den - husker alle de skotsk rutete buksene jeg sydde både til meg selv og venninner. Det var det som var in den gang !

    SvarSlett
  2. De maskinene er så fine. Fikk kjøpt en på bruktbuafor 50,- for en stund siden. Virkelig dekorativt...
    God helg!

    SvarSlett
  3. Så flott symaskin! Har en sånn i stuen jeg og, men den er kjøpt på Fretex, så jeg har dessverre ikke sånne gode minner knyttet til den som du har. Men den pynter fint opp da:-)

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  4. Så flott. Faren min bruker sin ennå, den han fikk etter sin mor. Så når det skal sys skikkelig er det den han finner frem. Moren min fikk til nød lappe arbeidsklærne hans med sin Husquerna. Ufattelig. :-)
    Klem fra Liv

    SvarSlett
  5. Hei.Så koselig lesning.Kjekt med goe barndomsminner.Nydelig symaskin.Så kjekt å ha slike gammle ting med en historie bak.Jeg å har en gammel symaskin efter min Bestemor som har veldig stor betydning for meg.Bestemor var alene med mamma så hun måtte reparere klær for folk for å ha til å åverleve.Å så plukket hun bær.Så det kunne være hare tider den gangen for noen.Ønsker deg og dine en riktig fin helg.Klem fra Bodil..

    SvarSlett
  6. koselig innlegg,og en skjønn gammelsymaskin med historie,ha en god kveld,klem fra sylvia

    SvarSlett
  7. Flott gammel symaskin. Kjekt at den har gått i arv i mange generasjoner.
    Artig historie. Ja, det er fint med gode barndomsminner, ikke sant.
    Fin fredagskveld til deg:)

    Klem Tove

    SvarSlett
  8. Ei slik flott symaskin er jeg også eier av:)Fikk den av min bestemor:)
    Du lurte på de korsene jeg har klippet ut av den plata,det er ikke så ille vanskelig med blikksaks. Det væste er å få buer og slikt pent, så det tar litt tid.
    Så flott med de lysene du har laget:) Smart!
    Ønsker deg ei flott helg!
    Selv har jeg malejobb...ser frem til å bli ferdig:)

    SvarSlett
  9. Så koselig du skriver. Jeg har også en symaskin lik din, den har jeg kjøpt på en familieauksjon etter noen skeltninger som auksjonerte bort tingene sine siden de ikke hadde arvinger. Så kunne alle i slekta komme og by.

    jepp, det er vanskelig med en byttebu i nærheten...ikke så langt fra Kvadrat og problemet er at den lokker liksom på meg...mannen sukker tungt hver gang jeg drar ut av bilen min...som regel er det hans jobb å male alt.

    ha en fin helg. Jeg skal slappe av og gjøre minst mulig. Uka har vært litt stri...

    Klem fra kristin

    SvarSlett
  10. Koselige minner verdt å ta vare på :o)

    Du får ha ei kjempefin helg!!

    SvarSlett
  11. Å..... symaskinen ligner veldig den jeg har på min blogg

    SvarSlett
  12. Lekker symaskin;o)))
    Og historiene vekte barndomsminner ja;o)))
    Har vært med på noen slangrunder jeg og, blitt tatt noen ganger også;o)) Ja ja, det ble da folk av meg også, sånn omtrendt iallefall;o))
    Hadde vært koselig om du fikk sulla deg bortom til julemessa mi. Ingen kjøpeplikt altså;o))), men det hadde vært gøy å treffe deg;o)))
    Klem
    Linda;o)

    SvarSlett
  13. Hei
    Flott symaskin, har en nesten helt lik. Har ikke noen historie knyttet til min, men fin er den likevel. Ønsker deg en fin søndag - klem fra Jannicke

    SvarSlett
  14. Hei! Nå oppdaget jeg enda en flott blogg! :)
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg. Som forholdsvis fersk blogger syns man det er fryktelig stas med kommentarer! :)
    Så nydelig bilde du har i headeren din. Er det bilde av huset ditt?
    Jeg syns det er så koselig at noen skriver små snutter som du har gjort i innlegget ditt her. Veldig flott med bilder, men det er stas med hyggelig lesning også syns jeg. Liker å skrive sjøl skjønner du. Takk for en trivelig lesestund.. Jeg humret litt for meg sjøl og kjente meg godt igjen i noe av det du skriver. :)
    Jeg legger meg til som følger (følger nr 100 ble jeg faktisk!) og venter spent på neste innlegg fra deg!

    Ha en strålende søndag...og førjulstid selvfølgelig!

    Klem fra June
    Nostalgi & Skriverier

    SvarSlett
  15. Koselige minner :-) Kjekt å ha noe etter en som man har vært glad i.

    Kjekt å få høre litt om historien din :-)

    Ønsker deg en fiiin søndag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  16. Så artig å "høre" deg fortelle om barndomsminnene dine! Gå til Marajotto etter veabør! Kunne vel bli langt å gå etter ved! Vet ikke om Marajotto finnes, heller...

    SvarSlett
  17. Så koselig med gamle ting som har historie! Ha en fin søndag hos deg!

    SvarSlett
  18. En lignende symaskin har jeg etter min oldemor også. det er koselig å ha slike minner :)

    Ønsker deg en fin uke. Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  19. Ååå fin symaskin:) hjemme hos mamma står det en nesten maken, denne er fra Valdres:)

    Flott med ting som har historie..

    Ha en fin kveld videre.

    K-J

    SvarSlett