onsdag 5. august 2009

Høstens første eplekake!

Når eg var på besøk hos venner i Arendal i helga, fikk eg med epler hjem. Det var den tidlige eplesorten Close. Disse er ganske syrlige og passer av den grunn godt i eplekake!



Oppskrift fann eg i siste utgave av 'Lev Landlig'.

Her er den, med litt personlige justeringer:

Mors gode eplekake.

325 g hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts kanel
1\2 ts muskat
1\2 ts salt
2 toppede ts vaniljesukker
200 g romtemperert smør
250 g sukker
4 egg
1 1\2 dl melk
4-5 epler

(eg var ganske forsiktig med salt og muskat, og plussa på med de 2 ts vaniljesukker.)



Så skrelte eg mange epler, delte dei i båter. Dryssa deretter på kanel og brunt sukker. Lar det stå , mens eg fortsetter på oppskrifta.

Forvarm ovnen til 180 grader. Bland mel, bakepulver,vaniljesukker, krydder og salt.
Rør smør og sukker luftig.
Tilsettt eggene, ett av gangen.Tilsett Melk.Rør alle ingrediensene til deigen forsiktig sammen. Hell deigen i en smurt, avlang form (23x33 cm). Stikk eplebåtene tett ned i deigen.
Stek kaken i ca. 40 minutter.









Server kaken alene, eller med en klatt vaniljeis og nyrørt bringebærsyltetøy.
Håper det smaker! Velbekomme.

Håper sommeren varer lenge, og at solen skinner på dere alle! Miraklem.

11 kommentarer:

  1. Mmmmm....det så bare SÅÅ nydelig ut.

    Klem fra
    ei som fikk veldig lyst på kake:o)

    SvarSlett
  2. Åååå så godt det så ut:)) Hilsen fra Lise

    SvarSlett
  3. Håper solen skinner på deg også!

    Som du frister med eplekake, den ser kjempegod ut! Så deilig med is til...eller vaniljesaus.
    Tror jeg må lage denne...takk for oppskriften, ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Ååååå ser helt nydelig deilig ut;)
    Klem fra Maja

    SvarSlett
  5. Hei:)
    Ja den der kaken skulle jeg gjerne ha hatt en stooor bit av:)
    Nå har jeg begynt og lagt ut bilder fra Ylvingen:)
    Klem og god aften.....

    SvarSlett
  6. Så deilig med eplekake :)

    Og ja, nå kom finværet du lovte...måtte det vare :)

    SvarSlett
  7. Tusen takk tusen takk tusen takk. Endelig ser det ut som om jeg skal få meg lupiner. Fantastisk.
    Godt at man kan ty til noen som har greie på slike ting. Akkurat der er jeg ganske tom. he he
    Klem fra Elin :)

    SvarSlett
  8. Nam nam nam, det så deilig ut;o)
    Håper du koser deg i sola, og det skal jammen bli sånn i morra også sier de;o)
    Nå skal mor straks ut å male;o)
    Klem
    Linda;o)

    SvarSlett
  9. Åh så lækker en æblekage! Den opskrift har jeg gemt.

    Fint kaffestel du har!

    Klem Helle

    SvarSlett
  10. Jeg godtar oppskriften som deltakelse i min konkurranse om markens grøde! Det blir ett lodd til deg.
    Jeg har skrevet av denne oppskriften!

    SvarSlett